Jdi na obsah Jdi na menu

12. Náklady a výnosy podniku

21. 6. 2020

12. NÁKLADY A VÝNOSY PODNIKU

- náklad – peněžní vyjádření spotřeby
-  výnos – výkony vyjádřené v penězích
- výdaj – úbytek peněžních prostředků
- příjem – přírůstek peněžních prostředků
Členění nákladů:
            - z hlediska účetního:
                                   - provozní – spotřeba materiálu
                                   - finanční - úroky
                                   - mimořádné – odstraňování škod
            - z hlediska kalkulace:
                                   - přímé – lze je vyčíslit na jednu jednotku výkonu (přímý materiál)
                                   - nepřímé (režijní) – vztahují se k celému objemu výroby (spotřeba energie, opravy), musí se rozpočítat
            - podle místa vzniku:
                                   - prvotní – vznikají ve vztahu celého podniku k jeho okolí
                                   - druhotné – vznikají předáním výkonů jednoho střediska druhému
            - z hlediska druhů:
                                    - je najdeme v 5. účtové třídě
            - z hlediska vztahu k objemu výroby:
                                   reagující na změnu výroby
                                               - náklady fixní (pevné) – odpisy
                                               - tyto náklady se nemění vůbec, a když ano tak skokem
                                   - náklady variabilní (proměnlivé) – jejich výše se mění v závislosti na objemu výroby
                                               - spotřeba materiálu, mzdy dělníků...
                                               - mohou růst úměrně s výrobou/rychleji/ pomaleji
                                   - nereagující na změnu výroby
                                               - náklady na reklamu, poštovní a telefonní poplatky

Členění výnosů:
            - z hlediska účetního:
                                   - provozní – tržby za zboží
                                   - finanční – úroky
                                   - mimořádný – prodejen nepotřebného DM,
            - z hlediska směru odbytu:
                                   - tržby z prodeje, směřující do výrobní spotřeby (někomu vyrábíme)
                                   - tržby z prodeje, směřující do nevýrobní spotřeby (někam dodáváme)
                                   - tržby z prodeje výkonů prodaných do zahraničí (vývoz do zahraničí)
            - z hlediska místa vzniku:
                                   - prvotní  - vznikají ve vztahu k okolí podniku
                                   - druhotné – vznikají mezi hospodářskými středisky

 

Manažerské pojetí nákladů
- srovnání variant vynakládání nákladů a získávání výnosů
- náklady obětované příležitostí – vznikají obětováním jedné možnosti ve prospěch jiné (člověk se rozhoduje, zda začít podnikat – vyčíslí náklady a tržby a rozhodne se, zda se vyplatí být zaměstnán)
- tyto náklady používáme k vyčíslení ekonomického zisku
Ekonomický zisk = zisk – náklady obětované příležitostí
- pracuje s těmito kategoriemi:
            - oportunitní (alternativní náklady) – ušlý výnos, který je ztracen, když zdroje (náklady) nebyly použity na nejlepší alternativu
            - explicitní náklady – mají formu peněžních výdajů, jsou dokladovány prvotními doklady (faktury, účetní doklady)
            - implicitní náklady – nemají formu peněžních výdajů, jsou obtížně vyčíslitelné (úroky z vkladu)
            - utopené náklady – jsou takové, které nelze ušetřit, tyto náklady už existují, vznikly dřívějším rozhodnutím

Kalkulace a rozpočty
Kalkulace
- stanovení nebo zjištění nákladů, výnosů a zisku na kalkulační jednici
- kalkulační jednice je přesně objemově a obsahově vymezený produkt, služba (1 stůl)
- kalkulace úplných nákladů se sestavuje nejen na výkony vytvořené vlastní činností, ale též na výkony pořizované od jiných organizací
kalkulace úplných nákladů
- kalkulace se z hlediska času dělí na:
            - předběžná kalkulace
                        - stanovuje plánované náklady a plánovaný zisk na kalkulační jednici
                        - sestavuje se před zahájením produkce a je jedním z podkladů pro stanovení ceny
            - výsledná kalkulace
                        – po skončení výroby se zjišťujeme, nakolik se skutečné náklady lišily od předběžné kalkulace či zda jsme dosáhli plánovaného zisku
- při sestavování kalkulace náklady dělíme na:
            - přímé – zjišťují se na kalkulační jednici přímo
            - režijní (nepřímé) – jde o náklady společné, které se vynakládají na zajištění výroby

Kalkulační vzorec pro předběžné kalkulace:
1. Přímý materiál
2. Přímé mzdy
3. Ostatní přímé náklady
4. Výrobní režie – nepřímé náklady vznikající ve výrobních střediscích, např. odpisy, časové mzdy ve výrobě
 Vlastní náklady výroby
5. Správní režie – nepřímé náklady vznikající řízením korporace (náklady na administrativu)
 Vlastní náklady výkonu
6. Odbytové náklady – propagace, skladování výrobků, doprava výrobků, mzdy prodejců
 Úplné vlastní náklady výkonu
7. Zisk – lze stanovit určitou přirážkou
 Prodejní cena
8. DPH
 Prodejní cena s daní

kalkulace neúplných nákladů
- je přesnější než kalkulace nákladů úplných
- pracuje s variabilními a fixními náklady
- fixní náklady se nerozvrhují na jednici, a vypouštějí se
- postup kalkulace:
            - kalkulace variabilních nákladů (přímý materiál, přímé mzdy, přímá spotřeba energie a SP a ZP)
            - zjištění výše tržeb (tržby = cena * kalkulované množství předpokládané)
            - zjištění krycího příspěvku (částka sloužící k úhradě fixních nákladů a k tvorbě zisku)
            - krycí příspěvek = tržby – variabilní náklady celkem
                                               - ukazuje, který z produktů se vyplatí nabízet
            - fixní náklady (neměnné), které odečteme od krycího příspěvku
- Bod zvratu je minimální objem prodeje, od kterého začneme tvořit zisk
- bod zvratu, umožňuje zjistit, zda plánovaný objem prodeje přinese zisk
Rozpočty
- rozpočet nákladů vychází z marketingového plánu a plánu prodeje
- výsledkem jsou předem stanovené náklady
- při plánování nákladů se většinou stanovuje jako cíl určité snížení nákladů
- k plánování rozpočtu potřebujeme podklady:
            - předběžné kalkulace – složky nákladů stanovené na jednici vynásobené plánovanou velikostí produkce
            - kvalifikovaný odhad – v příp. že neznáme detailní údaje
            - rozbor činitelů působících na náklady – členění podle nákladových druhů
- rozpočet výnosů závisí na:
            - velikosti prodeje – ta se stanoví podle plánu prodeje a plánu výroby
            - cenách – ty vycházejí z marketingových cílů a cenové politiky – vč. slev a stanovení odlišných cen pro různé zákazníky