Jdi na obsah Jdi na menu

13. Management

21. 6. 2020

13. MANAGEMENT

- management se používá ve třech významech:
            - soubor činností, které vykonávají řídící pracovníci (manažeři)
            - vědní disciplína
            - skupina řídících pracovníků
Manažer
- člověk, jehož rolí je působit na jiné lidi a přitom vykonávat různé funkce – plánuje, organizuje, vede, motivuje a kontroluje své podřízené
- manažeři se rozdělují do 3 úrovní:
            - vrcholový management – představuje nejvýše postavené řídící pracovníky (ředitele)
            - střední management – koordinuje činnost uvnitř svých útvarů (zástupce ředitele)
            - nižší management – každodenní řešení aktuálně vznikajících problémů (mistři ve výrobě)
- manažer by měl mít:
            - tvrdé dovednosti – vzdělání, technická odbornost, znalost daní, práva, jazyky
            - měkké dovednosti – chování, umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí
            - vlastnosti:     - odolnost vůči stresu
                                   - pracovitost
                                   - kvalitní morální vlastnosti
                                   - schopnost zorganizování času
- dovednosti manažera:
            - komunikační (nutné k chápání a jednání)
            - technické (schopnost vykonávat a rozumět práci po technické stránce)
            - koncepční (představivost, analytické myšlení, schopnost posuzovat varianty řešení problému, dokázat odhad důsledků, vybrat vhodné řešení)
- předpoklady:            - vrozené         - komunikativnost
                                                           - inteligence, pochopení
                                                           - temperament
                                   - získané          - výchova
                                                           - vzdělání
                                                           - dovednosti
                                                           - vyjadřování
- majitel – nese podnikatelské riziko
- manažer – role vedoucího je jen profesí
- lídr – člověk, jehož schopnost je ovlivňovat lidi kolem sebe, je schopen přimět prac. k určité činnosti

Řídící činnosti
- řízení – usměrňování činností a výrobních faktorů, tak, aby byly zajištěny všechny činnosti a bylo dosaženo daných cílů
- plánování – určují se cíle, jakou činnost budeme vyvíjet, v jakém rozsahu a v jaké lhůtě CO
- organizování – určují se útvary, které budou činnost provádět, přidělí se úkoly a určí se jak budou probíhat JAK, KDO
- motivace a vedení – zaměstnanci jsou vedeni tak, aby byli ochotni plnit své cíle dané plánem; motivací pro podnikatele je zisk a pro zaměstnance mzda a odměny ZA KOLIK
- kontrola – zjišťuje se, jaký je skutečný stav, jak se liší od plánovaného stavu a proč se liší a jaké se přijímají opatření k případné nápravě; zda bylo dosaženo plán. výnosů CO BYLO
- v průběhu všech činností, z nichž se řízení skládá, je třeba přijímat rozhodnutí:
            - podnikatel se rozhoduje o délce prodejní doby, o výši mzdy atd...
- řízení může být:      
            - koncepční (dlouhodobé) – na několik let
                                   - jaké statky a služby budeme produkovat, v jakém rozsahu a kde
            - operativní (krátkodobé) – každodenní, týdenní, měsíční, čtvrtletní
                                   - je konkrétní, stanovuje velikost výroby, přijetí pracovníka, změny cen



Plánování
- vize – představa o budoucnosti, kam se firma chce dostat
- mise – způsob jak vizi naplnit
- plán = vytyčení cílů, stanovení cest a prostředků k jejich dosažení a termínů plnění
- plány jsou:
            - strategické (dlouhodobé 4,5 let) – jak realizovat vizi
            - taktické (střednědobé 2-3 roky) – na jeden či více let
                        - plán prodeje, výroby, nákupu, potřeby zaměstnanců
            - operativní (krátkodobé) – vztahuje se k nejkratším časovým úsekům (měsíce, týdny, dny)
                        - vznikají na základě taktických plánů, které jsou konkretizované na kratší dobu; plány prodeje, výroby nebo nákupu





Organizování
- východ ze stanovených úkolů a z potřeby zajištění jejich splnění
firma (generální ředitel) – závod (vedoucí závodu) – podnik (ředitel) – provoz (ved. provozu)
- má dva cíle:
            - vytvoření vnitřní struktury organizace (kdo a kde bude jednotlivé činnosti vykonávat)
            - navržení standardizovaných pracovních postupů – vytvoření postupů, které usnadní práci
- vnitřní struktura organizace, nebo-li rozdělení oblastí zodpovědnosti může být podle:
            - úseků – podle činností
            - výrobků – podle druhu výrobků
            - regionů – podle trhu v různých státech
            - typu zákazníků – podle specifických potřeb zákazníků
- organizování pravomocí a odpovědností:
            - liniovou strukturou – každý zaměstnanec má 1 nadřízeného
            - funkcionální strukturou – podřízení podléhají několika nadřízeným, každý je specialistou ve svém oboru, podnik řízen ředitelem, který může mít několik odborných náměstků (výrobní, prodejní, ekonomického, personálního)
            - liniově-štábní strukturou – vedoucí nemusí být odborně zdatný ve všech oblastech
            - maticová struktura – na zaměstnance více nadřízených
- organizační struktura:          - úseková        - výrobní
                                                                       - zásobování
                                                                       - prodejní
                                                                       - provozní
                                                                       - technický
                                               - výrobková – vyrábí více výrobků
                                               - liniová – má jen jednoho nadřízeného
                                               - funkciová – každý má svého vedoucího
                                               - štábní – v čele vysoce kvalifikovaný odborník

Vedení a motivování zaměstnanců
- vedení – proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance, aby byly dosaženy cíle dané plánem
- motivování – proces, kdy se manažer snaží, aby při plnění těchto cílů byly co nejvíce uspokojovány potřeby zaměstnanců
- pro správnou motivaci je potřeba znát potřeby svých zaměstnanců

- pozitivní motivace – vytváří příznivý postoj k úkolům, dává pocit dobře vykonané práce, jedná se např. o udělení odměny; je účinnější než negativní motivace

- negativní motivace – spočívá v hrozbách a trestech; vyskytuje se u netvůrčích, monotónních prací a u zaměstnanců s nepříliš dobrým vztahem k práci
- na motivy působíme pomocí stimulů
- hmotné stimuly – představují mzdu, peněžité a věcné odměny, ale také pokuty, srážky ze mzdy
- nehmotné (morální) stimuly – působí na naši psychiku, pochvaly, diplomy, vyznamenání, ale také důtky, pokárání apod.
- motivace je také dána potřebami člověka, které nejsou rovnocenné
- pyramida potřeb:   1. fyziologické potřeby (obživa, rodina, prac. podmínky)
                                   2. potřeba existenční jistoty a bezpečí (pracovní místo, ZP a SP)
                                   3. sociální potřeby (mezilidské vztahy na pracovišti, kolektiv)
                                   4. uznání a uspokojování práce (společenské uznání výsledků práce-odměny, pochvaly, povýšení, společenské postavení)
                                   5. seberealizace (ztotožnění vykonávané práce s pocitem osobního rozvoje a společenského uplatnění

- vedení zaměstnanců je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance takových způsobem, aby plnili cíle organizace
- McGregorova:          - teorie X – podřízený považuje zaměstnání za nutnost k obživě,
                                   - zaměstnanec nemá ambice, vyhýbá se odpovědnosti, pasivní postoj k úkolům
                                   - manažer musí dávat přesné příkazy, neustále kontrolovat
                                   - teorie Y – podřízený má pozitivní vztah k práci
                                    - zaměstnanec se seberealizuje, je aktivní
                                    - manažer preferuje volné, demokratické vedení, kdy využívá samostatnosti podřízených                   


Kontrola
- zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným, např. zjištění velikosti prodeje, ověření dodržování norem, pracovní doby, splnění příkazu
- pokud se skutečnost odchyluje od předpokladu, musí být zjištěny příčiny a přijata příslušná opatření
- audit             - vnitřní – představuje nestranné prověřování zaměstnanci dané korporace
                                   - často se zjišťuje, zda jsou dodržovány postupy a směrnice
                        - vnější – provádí nezávislá osoba (ověřování účetní závěrky)
- může být:      - úplná – (stoprocentní) kontrola všech jevů
                        - částečná - (výběrová) namátková kontrola
                        - časová – (preventivní)
                        - následková

Styly vedení
- autokratický styl
            - přesné příkazy, bez ohledu na jiné návrhy a náměty; detailní kontrola splnění
- demokratický styl
            - ohled na názory jiných, konečné rozhodnutí však manažer provádí sám a také kontroluje jeho plnění

- liberální styl

            - nepoužívá přímé řídící příkazy
            - úkolem vedoucího je vytvářet podmínky pro dobrou práci a organizovat týmovou spolupráci

Rozhodování
- činnost probíhající celým řízením
- na základě určité situace dáno několik variant řešení (důsledků)
- výběr jedné možnosti z několika dalších
- dobrý manažer či podnikatel by měl být schopen vybrat řešení nejlepší
- rozhodování za relativní jistoty
             - máme-li několik možností řešení určité situace a dokážeme-li odhadnout, jaké důsledky každé takové řešení bude mít
- rozhodování za nejistoty (pomocí manažera intuice)
            - metody pomáhající při rozhodování:
                        - „více hlav více “ (Think Tank-zásobárna nápadů) – obrátím se na své spolupracovníky a další lidi v okolí s předpokladem, že někdo z nich bude mít dobrý nápad
                        - brainstorming – tvoření námětů které mají vést k řešení určitého problému ve skupině
                                   -brainstorming má přesný postup:
                                               - seznámení s pravidly
                                               - rozcvička – navození atmosféry tvůrčího myšlení
                                               - předložení problému – nástínění problému a cesta k jeho řešení
                                               - shromáždění námětů – náměty k danému tématu; zákaz kritizování
                                               - vyhodnocení námětů – nejlepší nápady doporučeny k propracování
                        - brainwriting – písemná podoba brainstormingu (náměty na papír, výměna, přezkoumání, vyhodnocení)

Trendy v managementu
- firemní kultura – zavedený způsob jednání mezi zaměstnanci
- mezi prostředky firemní kultury patří:
            - symboly - uměle vytvořený znak
            - představy – myšlenky zaměstnanců
            - hodnoty – všeobecné podvědomý o tom co je dobré a špatné
            - rituály – zaběhlý způsob jednání a řešení problémů
            - hrdinové – skutečné imaginární osoby, sloužící jako vzor ideálního pracovníka
- na tohle působí 2 vlivy:        - vnější (konkurence, postavení na trhu)
                                               - vnitřní (prostředí, zaměstnanci, ohodnocení)
- současné trendy:
            - outsourcing – firma neřeší problémy, ale má na to firmu jinou (údržba, mzdy), jedná se o úsporu nákladů
            - franchising – pronájem práv k podnikání (CrossCafe, McDonald’s, ...)
            - job rotation (rotace práce) – dočasné vyměnění stávající pozice za jinou
- management podle cílů je metoda založená na stanovení a vzájemném odsouhlasení cílů mezi nadřízenými a podřízenými a následném vyhodnocení úspěšnosti
- koučování – učit a vést k správnému cíly, metoda vedení lidí